thumbnail

Interview met Patrick Chin - Dr. Panda

Door: Edwin van het Bolscher, 15 oktober 2019 Amsterdam - 3DHYPE interviewt de nederlandse animatieregisseur Patrick Chin, over zijn laatste werk aan Dr Panda, een animatieserie die nu op RTL8 elke dag te zien is voor de allerkleinsten. Patrick Chin is van huis uit 2D en 3D animator, en is sinds een paar jaar regisseur voor uiteenlopende projecten. Hoe komt zo’n animatie eigenlijk van de grond? Dit en meer vragen stelde 3DHYPE aan Patrick.

Voor de mensen die je nog niet kennen, kun je iets over jezelf vertellen.
Om te beginnen woon en werk ik in Amsterdam. Sinds 1999 maak ik animatie, en vanaf 2013 uitsluitend als regisseur. Ik heb aan heel veel verschillende soorten projecten gewerkt, van commercials, bedrijfsfilms en games tot tv series, korte onafhankelijke films en bioscoop films. En in allerlei capaciteiten: character animator, regisseur, designer, compositor, editor, producer en supervisor. In 2D en in 3D. De afwisseling heeft me altijd getrokken

Een regisseur die 2D én 3D karakters kan animeren. Dat hoor je niet vaak. Helpt deze achtergrond je als regisseur voor een animatieserie?
Ik merk dat die brede ervaring goed van pas komt als regisseur, hoewel de basis van performance en beweging voor 2D en 3D hetzelfde is. Voor een regisseur zijn die twee zaken het belangrijkste. Maar het scheelt als je weet welke praktische stappen een animator moet nemen in zijn of haar proces en snapt wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van de verschillende technieken.

Hoe is Dr. Panda op jouw pad gekomen?
Ik werd in 2015 via LInkedIn benaderd door Thijs Bosma, de oprichter en eigenaar van Dr Panda. Hij vroeg of ik naar China wilde komen om een animatieserie te ontwikkelen gebaseerd op de karakters van hun zeer succesvolle games. Ik was druk met andere dingen bezig en heb hem vriendelijk doorverwezen naar wat andere mensen. Hij is in contact gekomen met Daan Velsink en zij hebben samen met Lyn Yan (CEO van Dr Panda) het concept voor de serie bedacht. Na een tijdje kwamen ze bij me terug. Of ik de serie wilde regisseren. Ik heb eerlijk gezegd wel even getwijfeld omdat ik niet zeker was of preschool content echt mijn ding was. Toen ik eenmaal aan de slag ging, bleek mijn twijfel ongegrond. Daarnaast was ik erg gecharmeerd van de kernwaarden van het concept en hun manier van werken. Ze hebben er heel bewust voor gekozen om niet met een gevestigde productiemaatschappij in zee te gaan, maar om met een eigen creatief team te proberen iets bijzonders te maken. Samenwerken vanuit vertrouwen vind ik heel belangrijk.

Wat vind je zoon ervan?
Mijn zoon is nu elf, dus hij is eigenlijk te oud voor de serie, maar hij vindt het toch stiekem nog wel leuk. Het intro lied zit in zijn geheugen gegrift. Maar ik heb inmiddels wel weer wat jonge achterneefjes en nichtjes die het heel leuk vinden.

De animatieserie draait s’ochtends op RTL8 vanaf 8:11 uur. 7 minuten x 39 is bijna 4,5 uur animatie. Dat is langer dan een gemiddelde film. Hoe zag zo’n productie eruit? Waar begin je?
Eerste stap was het vinden van de partijen met wie we de serie wilde gaan maken. De schrijvers, geluidsstudio, stemacteurs, stemregisseur, het storyboard team, art team, componist, project management en natuurlijk de animatiestudio. Met Polder Animation uit Utrecht hebben we de eerste 3 afleveringen gemaakt waarin we de visuele stijl en de toon van de serie hebben neergelegd. En ondertussen zijn we op zoek gegaan naar een goede studio in Azië om bulk van de animatie te produceren. Uiteindelijk is het team gegroeid naar zo’n 150 mensen, verdeeld over Nederland, Verenigd Koninkrijk, Maleisië en China. Dr Panda zit in China. In Nederland zit het creatieve brein van de serie: de Hoofdschrijver (Daan Velsink), Regie (ik en Wip Vernooij), Storyboards (Anikey), Art Director (Leo de Wijs) en componist (Alex Debicki). In de UK zitten meer schrijvers, de Line Producer (Erica Darby van Spidereye) en in London doen we stemmen en geluid (Soho Square Studios) en online en deliveries (Onsight). En in Maleisië zit de Animatiestudio Giggle Garage.

Er zijn een hele hoop variabelen in zo een project, dus er waren sommige dingen waar we vanaf het begin hele duidelijke ideeën over hadden, maar ook genoeg zaken die een stuk vager waren. Je moet vooral heel veel en goed blijven communiceren en aan verwachtingsmanagement doen en dankbaar gebruik maken van de talenten en kennis van de mensen met wie je samenwerkt. Vertrouwen is heel belangrijk. In een internationaal project waarbij je zover van elkaar werkt is dat nog meer dan anders.

Wat zijn de grootste uitdagingen bij het maken van een serie?
De voornaamste uitdaging bij zo een project is het consistent houden van de kwaliteit en de identiteit van de serie. In 3D werken helpt wel, maar toch zie je altijd dat er meer ruimte voor interpretatie is dan je zou denken. We hebben vooraf hele duidelijke style guides gemaakt. We hebben qua look wel heel bewust gekozen voor stilistische keuzes om de productie zo eenvoudig mogelijk te maken. Zo gebruiken we geen texturen en hebben we een vaste belichting voor alle exteriors. Maar vooral de animatiestijl is een lastig beest om te temmen; De hoeveelheid animatie die per week gemaakt moet worden is behoorlijk hoog.

Aan de andere kant is het mooie van een serie is dat je heel snel van je fouten kunt leren, omdat je het bij wijze van spreken elke aflevering opnieuw mag proberen. Iedereen groeit in het proces. En dat is erg mooi om te zien.

Kinderen kennen het karakter uit de Apple Store en Google Play Store, terwijl de basis in China ligt. Had je voor jou gevoel een vrijheid waarin je kon bewegen? Werd het iets van jezelf?
De uiteindelijk serie is echt iets dat we samen hebben ontwikkeld dus ik voel me daar heel nauw mee verbonden. De wereld in de originele games had geen echte identiteit, dat hebben wij in de serie gevormd. Wij hebben de benchmark gemaakt voor de karakters, de humor, de toon, de waarden. Het is mooi om te zien hoe dat is doorgesijpeld naar andere delen van de Dr Panda franchise, zoals de games. En het geeft een groot gevoel van voldoening als ik zie hoe kinderen genieten van de serie en de karakters. Er worden al kinderfeestjes met een Dr Panda thema georganiseerd. Dat is superleuk!
Vrienden van 3dhype:

Heb je nog iets gemerkt van politieke schermutselingen tijdens de productie?
Omdat wij vooral in Europa en Maleisië werken hebben we nog geen last van de politieke onrust. Werken met China is interessant. Het is een economie in opkomst is en dat voel je in de manier waarop besluitvorming gaat. Heel doortastend. Geen oeverloos gemodder zoals dat hier wel eens kan gaan. Je kan heel snel doorpakken. Maar aan de andere kant zijn er ook onhandige dingen zoals de Great fireWall of China, waardoor internet communicatie af en toe lastig is. Maar ook dat valt mee. Het is een andere wereld. Dr Panda is daar te zien op een van de staatszenders en doet het daar heel goed. Dat betekent dat er miljoenen mensen naar de serie kijken.

In de serie valt het op dat er beslissingen zijn gemaakt in de lipsynchronisatie, het heeft wat weg van stopmotion. Kun je vertellen wat deze waren en waarop deze zijn berust?
Ik hou ontzettend van stop motion als medium, hoewel ik dat zelf nooit gedaan heb. De eerste animatie tests hebben we in een meer stop-motion animatie stijl gemaakt. Maar uiteindelijk zijn we naar een pose to pose stijl gegaan met idem-dito mond animatie. Maar zoals gezegd, is animatie een van de lastigste dingen gebleken om consistent te krijgen in de snelheid waarmee we moeten produceren. Het grappige is dat het niemand opvalt, behalve mensen in het vak. Het publiek accepteert het gewoon zoals het is. Lip-sync is sowieso een relatief concept als je kijkt naar alle talen waarin de serie gedubbed wordt.

Komen er nog meer producties van Dr Panda in Nederland?
We zijn nu met het tweede seizoen bezig.

Afgelopen jaren was je voorzitter van DAMD, je hart klopt voor de animator. Kun je vertellen waarom jij een vakgroep zo belangrijk vindt?
De animatie sector is al te lang een onzichtbare groep, maar animatie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit populaire content. Het wordt tijd dat we dat ook gaan claimen. Een vakgroep is de beste stap om op hoger niveau te zorgen dat de sector zichtbaar wordt en dat er rekening met ons wordt gehouden bij wetgeving en geldstromen die ons leven en carrière beïnvloeden. De meeste vakgroepen in de creatieve sector hebben dat al een tijdje door. Wij moeten dat opbouwen, maar het is dom als we het niet doen. We moeten onszelf ook serieuzer nemen wellicht. Gek genoeg lijken 2D en 3D animatie vaak 2 verschillende werelden te zijn, maar er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen. Als we samen optrekken valt er veel te winnen. Ik zou iedereen oproepen om zich bij DAMD aan te sluiten, dat is gewoon het slimst.

Wat wil je animatie Nederland meegeven?
We zouden meer mogen laten zien dat we er zijn en laten zien hoe bijzonder het is wat we doen. En tegelijkertijd ook groter denken, we zijn super creatief en de wereld ligt voor ons open.


Credits – Episode 1-3 (Pilot)
Polder Animation
3D animation Production & Look Development: Polder Animation
Animation Director: Bastiaan Schravendeel
Art Director: Sander Kamermans
Technical Director: Jean-Paul Tossings
Editor: Polder Animation
Animation: James Young, Bob Wijgman, Bastiaan Schravendeel
Character Modeling & Rigging: Jean-Paul Tossings
Set & Prop Modeling: Elsemiek Olthof, Sander Kamermans
Rendering Lighting & Compositing: Sander Kamermans
External
Series Director: Patrick Chin
Executive Producer: Lin Yan
Created by & Head Writer: Daan Velsink
Art Director: Patrick Chin
Art Department: Leo de Wijs, Bonnie Mier
Line Producer: Erica Darby
Production Manager: Daisy Gibbs
Storyboards: Anikey, Chris Emers-Mouw, Paco Vink, Albert ‘t Hooft, Frame Order, Daan Velsink, Joost Lieuwma, Patrick Schoenmaker
Voice Direction: Dave Peacock
Music: Alex Debicki
Theme Song Sung by: Lisa Graydon
Sound Recording & Audio Post Production: Soho Square Studios
Voice Talent: Rasmus Hardiker, Marc Silk, Sue Elliot Nicholls, Tersesa Gallagher

http://www.patrickchin.nl
11182 Views
Blijf op de hoogte! Ontvang insprirende artikelen, tutorials, tips, nieuws, vacatures en ontwikkelingen in je mailbox.
 Abonneren

Over de auteur

Edwin van het Bolscher

Edwin van het Bolscher is founder, developer en hoofdredacteur van 3dhype.

Populaire onderwerpen

Post Panic stopt

Dutch-Speaking Meetup op BCON23

Corridor Crew: vergeten Disney's Magic Prisma met Paul Debevec

Eerste Nederlandstalige Community Bijeenkomst tijdens BCON 2023

Still Here

Vrienden van 3dhype:
  Populaire projecten