Red
Autodesk 3D Studio Max / 15 jaar geleden
Mental Ray crash - accessing unknown tag Ik krijg steeds heel vervelend een foutmelding halverwege het renderen op MAX 2008 in Win7 X64. De grap is, ik krijg de foutmelding niet als ik render in een virtuele machine (met minder geheugen). De VM is echter heeeel traaaag, en er komen witte plekken in mijn render, alsof steeds een stukje wordt overgeslagen. Dus uiteraard liever gewoon native renderen. :P

Meestal los ik mijn problemen op met trial and error maar er gaan steeds uren overheen op deze manier.

Vandaar de vraag.. wie weet wat dit is, waarom het komt en hoe het weg blijft? 😊

 Like
Volg
 Reageer
Nog 1 reacties weergeven
Red
Ik render gewoon in Max. Wellicht ligt het aan Windows, maar een half jaar terug had ik dit met de Win beta niet.

Andere scènes hebben dit ook niet. Misschien heb ik ergens een instelling die net niet Win7 vriendelijk is. Ik zal de boel eens opnieuw instellen.
 15 jaar geleden
3ddy
Windows 7 wordt nog niet ondersteund door Autodesk voor 3ds Max. Het heeft geen zin dit op te lossen.
Als je met een project bezig bent (en ik weet dat je dat al een tijdje bent) is het niet verstandig van software en/of hardware te veranderen. Dit kan complicaties opleveren die ik je ooit eerder ook heb aangegeven. Ga terug naar Windows Vista of Windows XP SP2 en doe daar je ding.

Je project moet toch binnenkort afgerond zijn. (ik ben red\'s begeleider bij de Saxion Hogescholen) Ga niet goochelen met nieuwe software.
 15 jaar geleden
Mrgoodbyte
Afgezien van of je het met Windows 7 zou moeten proberen te doen, ligt het ieder geval aan de shader, die witte vlakken die je beschrijft gebeuren wanneer een sample calculatie tot Not an Number evalueert, bijvoorbeeld doordat een input connectie van de shader niet word gevonden (zgn de "missing tag", dwz de shader vraagt een gegeven op vanuit de interne mental ray database maar die kan niet worden gevonden). Soms heb je ook wel eens dat een scene converter van de 3d applicatie naar mentalray (of naar renderman) een bepaalde stuk van de scene vergeet te vertalen en dan krijg je dezelfde error.
Die NaN wordt door mentalray geïnterpreteerd als oneindig wat op je plaatje uitkomt als wit. Het witte vlak krijg je door de sub-pixel filtering, een aantal samples die bij elkaar zitten in een aantal pixels worden gemixt, en samen worden al die pixels dan wit.
 15 jaar geleden
Red
Bedankt voor de uitleg.
Als ik final gather uitzet krijg ik de foutmelding niet.

@ Eddy: Dit weekend eindelijk de laatste filmdag gehad. Nu is het puur compositen.
 15 jaar geleden
3ddy
Oke goed om te horen, succes!
 15 jaar geleden