Dudealus
Autodesk 3D Studio Max / 20 jaar geleden
scatter probleem Hey, ik heb wat problemen met de scatter optie in max 4.2, ik heb een bosje gemaakt waarvan ik er een zooitje over een grondplane wil verspreiden, maar steeds als ik ze met scatter wil laten verspreiden komen ze op hun kant te liggen ( met de Parray particle emitter gebeurde hetzelfde ).

Alvast bedankt voor het antwoord
 Like
Volg
 Reageer
Sixkiller
Hey,
Ik werk met max 5 en 6, dus of ik hier DE oplossing heb weet ik niet zeker helaas, maar hoe je het op kunt lossen in deze versies is redelijk simpel als volgt:

Bij je scatter opties kun je bij het kopje transforms kiezen uit rotations, local translation, translation on face en scaling.

Je moet nu je bosje bij rotation 90 graden draaien op de X-as (en voor wat extra variate ook de Y en Z wat aanpassen, respectievelijk 20 en 40 ofzo). Om een beetje variatie in de grootte te krijgen kun je ook nog wat met scaling spelen, dan zijn ze niet allemaal identiek.

suc-6
pieter
 20 jaar geleden
Dudealus
bedankt!, hoewel nog een redelijk aantal models op hun kant liggen staat nu minstens de helft in een acceptabele stand. ( dat de andere fout staan valt toch niet op 😊 )
 20 jaar geleden
3ddy
hmmm, wel een omweg...

Je hebt voor het object een geometry gebruikt die je hebt geroteerd enzo. Max kijkt naar zijn originele as, dus waarvan de geometry de bovenkant was, blijft de bovenkant.

Om dit te probleem te voorkomen en dus ook de nieuwe bovenkant in het object te bakken, ga je naar Utilities > Reset Xform. Als je dat hebt gedaan, ga je naar de Modifier panel en zorg je (om evt fouten te voorkomen) dat je er een editable-poly/editable-mesh maakt van je stack

Probeer het dan eens, je krijgt dan elk bosje rechtop 👍
 20 jaar geleden