Hallo Commando IJp. De belichting is inderdaad nu een stuk beter geworden. En natuurlijk valt er genoeg aan te verbeteren, maar ik denk dat je een hoop hebt geleerd.
Een paar kleine puntjes voor de volgende keer:
- Houdt rekening met de juiste schaal, onbewust weten we gewoon hoe groot dingen zijn, zoals die bladeren aan de rechterkant. Deze zijn in real-life zeer grote bladeren, die voor geen mogelijkheid zijn gezicht hadden kunnen overlappen.
- Ogen hadden een highlight mogen hebben, nu lijkt het alsof de ogen niet bol zijn. In films en animaties zorgen ze iig dat er een highlight te zien is in de ogen, al is het maar 1 wit puntje.
- Er mist een beetje diepte in de plaat. Door wat op de achtergrond minder verzadiging te geven en de voorgrond meer, zorg je voor een aannemelijke diepte. Ook DOF kan hiervoor goed gebruikt worden, en zou ik in deze opstelling vooral hebben gebruikt.
- Schaduw had je nog kunnen toevoegen zodat het lijkt alsof hij in een bos staat. Dit geeft namelijk echt het jungle gevoel en het voordeel is dat schaduw ook nog eens heel goed de vorm van het object extra aandikt.
- SSS shading mis ik een beetje, misschien heb je de shader wel gebruikt, maar ik zie het er niet vanaf.
Toch nog een lijstje geworden, maar hopelijk geeft het je wat ankertjes om de volgende plaat nog beter te maken. Ow, en een pluspuntje: qua compositie heb je goed rekening gehouden te hebben met de 1/3 regel.
Bedankt voor de reactie.
Maar als je zo bezig bent dan zie je al die dingen niet meer maar daar ga ik de volgende keer beter op letten.
Je wijst me nog op een paar puntjes die ik nog niet ben tegen gekomen in Blender Dof ? en SSS shading? dus dat ga ik nog even uitzoeken.
Alleen die ogen zijn al een wereld van verschil door die highlights. Heb je die DOF en SSS nog gevonden?
Nee die heb ik niet gevonden en ik denk dat die ook niet in blender zitten, ik kan ze namelijk niet vinden.
Misschien is dat iets van 3d studio Max of een ander programma?
Nee, het zit ook in Blender. DOF is Depth of Field en die vind je bij de camera instellingen. Hiermee kun je de camera op een object focussen (bv. op de voorgrond) waardoor objecten op een grotere of kleinere afstand minder scherp in beeld komen.
Subsurface scattering is een shader voor o.a. organische materialen die aan het oppervlak licht opnemen. Dit is misschien een te korte uitleg maar er is genoeg over te vinden.
JvL mooi dat je hier ook actief bent maar in ieder geval bedankt voor de uitleg ik ben echt op zoek geweest naar DOF 😊
Ik dat ga Depth of Field en Subsurface scattering eens uitproberen maar niet meer bij commando ijp.